India

2023.12.18

India jelenleg a legnépesebb ország több, mint 1 400 000 000 lakossal. Mumbaiban, az egykor Bombay néven futó fővárosban 20 millióan élnek, de a legkisebb faluk népességszáma is legalább egymillió.

Indiára gondolva két típusú véleményt szoktam hallani utazóktól; az egyik, aki irtózik már a gondolattól is és biztos benne, hogy India neki örökre kimarad, nem vonzza egyáltalán, a másik oldal viszont a szegénynegyedtől a modernebb részeken át mindent bejárna.

Szerintem kötelező egyszer mindenkinek, annyira más tapasztalás, mint az általunk megszokott, sőt elsőre szinte sokkoló a környezet, de aki szereti ezeket és nyitott a komfortzónán kívüli élményekre, annak életre szóló pozitív élmény kerekedik ki belőle.

Ráadásul India nagyon sokszínű. Abból adódóan, hogy hatalmas a területe, megtalálható az országon belül mindenféle; havas hegyek, forró sivatagok, dzsungelek állatvilággal, (a Dzsungel könyvének is ez a helyszíne) tengerpartok és semmihez nem hasonlítható városi élet is érdekes látnivalókkal és épületekkel.


India beutazás, vízum

A vízum egy kicsit bonyolultabb folyamat, mint más EU-n kívüli országok esetében. Itt ugyanis nem csak megyünk és egy pecsétet várunk az útlevélbe vagy esetleg fizetünk és kitöltünk egy papírt.

Természetesen útlevél szükséges, melynek a beutazástól számított 6 hónapig kell legalább érvényesnek lennie és két üres oldalt kell tartalmaznia.
Vízumot igényelhetünk online (e-visa) vagy személyesen India budapesti nagykövetségén. 
Tájékoztató az e-vízumról és igénylés: https://indianvisaonline.gov.in/evisa/tvoa.html 
Tájékoztató a személyes vízum igénylésről és első lépések: https://www.eoibudapest.gov.in/page/visa-services/ 
A hagyományos, azaz személyesen igényelt vízum esetében érdemes jóval előre gondolkozni, mert a nagykövetségről elküldenek akár többször is, ha csak a legkisebb részlet nem megfelelő. A fenti linket megnyitva először ki kell tölteni az összes adatot, amit kérnek tőlünk, válaszolnunk kell a kérdésekre, majd a dokumentumokat is fel szükséges tölteni. Ezután kapunk egy azonosító számot, amivel foglalhatunk időpontot a követségre. Ezek 2 héttel a foglalható időpontok előtt nyílnak meg. Nagyon gyorsan betelnek, érdemes telefonon keresni őket ha sürget minket az idő és úgy is kaphatunk időpontot. Nagyon figyelmesen olvassuk el miket kell magunkkal vinnünk a személyes igénylésre, hiszen nem csak a szállásfoglalást és repülőjegyet, de az elmúlt egy havi bankszámla kivonatunk és számos más irat is kelleni fog. Amikor az van odaírva, hogy "igazolványfotó fehér háttérrel, 5x5 cm méretben" akkor inkább menjünk el csináltatni egyet 10 perc alatt, ha nincs pontosan ilyen képünk, mert sem más méret nem jó, sem olyan kép nem jó, amin a hajunk eltakarja a fülünket. Még rengeteg kritérium van, de mind le van írva, tartsuk be őket pontosan és akkor minden rendben lesz. De benne van, hogy mégsem, ekkor hiánypótlásra van szükség, emiatt kezdjük el hamarabb az igénylést jóval az utazás előtt! A személyes igénylés után még legalább 1 hét mire visszamehetünk az elkészült vízumért és az útlevelünkért.

A repülőteret nem elhagyva, azaz tranzitáló utasoknak nem szükséges vízum, kivéve ha terminált váltanak, akkor ugyanis tranzitvízum igen.


India internet, pénzváltás

Nem szükséges otthon indiai rúpia felkutatásával foglalkoznunk, elég ha viszünk dollárt vagy eurót, amit az országon belül beválthatunk a reptéren vagy városokban. Az országban rengeteg helyen jobban örülnek a készpénznek, vagy éppen csak arra van lehetőség, így mindenképpen legyen nálunk, fontos váltani, nem elég a kártya.
1 indiai rúpia 4,32 forint jelenleg. (2024.03)

Az ország európai szemmel olcsó, pár száz forintért ebédelhetünk és olcsón vásárolhatunk.

Internet opciók:

  • Érdeklődés a saját, itthoni szolgáltatnál: a Telekomnál létezik a világnet funkció, ami egy sms elküldése után már aktiválja is az EU-n kívüli mobilnetet a felhasználóknak 3450 forintért, melyet 72 órán keresztül vagy a 2 GB erejéig tudunk használni, amelyik hamarabb letelik.

  • Airalo applikáció: hosszútávon jobban megéri, mint három naponta az sms-t küldözgetni egy Telekomos esetében. Az Airalo egy applikáció, aminek a segítségével e-sim kártyát lehet vásárolni, majd ezt hozzárendelni másodlagos simként a telefonunkhoz. Választhatunk országot, hogy hol szeretnénk mobilinternetet vásárolni, de régiót is lehet választani (pl. Ázsia) ha több országba látogatnánk, hogy ne kelljen minden ország előtt aktiválni. Ezután választhatunk időtartamot és mobilinternet mennyiséget is, majd fizetés után még pár beállítás és kész is.
    Szerintem ez a legkényelmesebb, legköltséghatékonyabb megoldás.
    Az airalo-ról bővebben itt írtam, ha szükség van segítségre a beállításához nézd meg.
    Az első vásárlásból pedig 3 $ kedvezmény jár ezzel a kuponkóddal: REKA5716. (Mindenki, aki regisztrál, annak generál a rendszer egy ilyen kódot, így ha ketten is vásároltok az airalo-n, akkor elég az egyikőtöknek az én kódomat használni, a másik kódnak már használhatjátok a sajátotokat, így kétszer kap valamelyikőtök kedvezményt.)

  • Ennek megfelelően opció az is, hogy viszünk egy plusz telefont, ha van otthon ilyesmi tartalékba, és abba vásárolunk egy fizikai sim kártyát. Ehhez jár ugyanúgy előfizetés a mobilinternet mellé, így arról kedvezőbben tudunk telefonálni is, ha azt nem internetalapon tennénk. A sim kártyát ebbe a telefonba belerakva meg tudjuk osztani a mobilnetet és mindenki használhatja. Hátránya, hogy ezt mindenhová vinni kell. Ilyen sim kártyát könnyen beszerezhetünk érkezés után a reptéren, ahol választhatunk a szolgáltatók és csomagjaik közül, általában segítenek is behelyezni a simet.

India, Mumbai közlekedés

Milyen Indiában a közlekedés? Na ez az, amit lehetetlen leírni és átadni. A duda hangját 1-2 nap után ignorálja a fülünk, mert állandó jelenlévő az éterben.

Autóbérlés? Autót fejletlenebb, szabályokat be nem tartó, kaotikus közlekedéssel bíró országokban is könnyedén bérelünk, a baloldali közlekedés sem akadály, de Mumbaiban biztos voltam benne, hogy kihagyom ezt az opciót. Esetleg vidéken, nem városias környezetben bevállalnám, de a nagyon alacsony uber árak miatt inkább azt választottuk. Utólag pedig kiderült, hogy külföldiként nem is lehetséges az autóbérlés csak sofőrrel együtt, így gondolkozni is felesleges volt rajta.
Az autópályákon sok a fizetős szakasz kapukkal, de a díj nem magas. Parkolásért sehol nem kellett fizetni.

Taxi, uber, tuktuk? Még szerencse, hogy nagyon olcsó a taxi, uber és hasonlók, valamint a tuktuk. Ez utóbbi egyébként is kötelező program. Nem csak rövidebb, hanem hosszabb távokra is lehetséges tuktukkal utazni, az már más kérdés, hogy kevésbé kényelmes, így szerintem a feeling miatt a rövidebb távokra vegyük igénybe, de azokra mindenképp! Minden sarkon kis túlzással találni - Mumbaiban legalábbis - szabad, várakozó tuktukokat. A díjazás nem hasra ütés szerűen működik, hanem rendelkezik minden tuktuk taxiórával.
Az uber nagyon népszerű és jól is működik Indiában, használjuk bátran. Ha szimpatikus, angolul beszélő sofőrre akadunk nyugodtan kérjük el az elérhetőségét, így legközelebb is tudjuk őt hívni.

Gyalogos közlekedés? Muszáj lesz néha, de az első kereszteződés átkelésekor megismerhetjük mi a halálfélelem. Aztán majd hozzászokunk. Komolyra fordítva, az ország hatalmas területe által nincs gyalogtávolságokra semmi, maximum a belvárosban fogunk sétálgatni és a járművünktől a célpontig. Forgalmas területeken (csak olyan van) egy ilyen sima séta is nagyon izgalmas.

Busz, egyéb tömegközlekedés? Vidéken működik, városban durva, viszont nincs menetrend, a busz felvesz majd egyszer, lerak ahol szeretnéd vagy lerobban ahol nem szeretnéd. Ha szerencséd van felférsz rá és nem lógnak százan az ajtajából, ami be sem csukódik. Ha felférsz, sok sikert a leszálláshoz. :D
Egyébként a vonat elég kényelmes és a pályaudvarokon, a vonaton vagy újságos bódéknál lehetséges jegyet vásárolni rájuk. Választhatunk klimatizált ágyaskocsit, első osztályt, másod osztályt helyjeggyel és anélkül is. A legutóbbi opció nagyon olcsó, de a vonatok telítettek emiatt ez csak rövidebb távra kényelmes. Az ággyal rendelkező jegyek esetében van lehetőség kifejezetten női részre foglalni a jegyet. Mumbaion belül ha ki szeretnénk próbálni a vonatozást pár megállóra akkor a Laundry és Dharavi célpontokhoz menet tökéletes lehet. 
Nem mindenhova lehet vonattal eljutni, a buszok sűrűbben járnak és több helyre juthatunk el velük. Az állami autóbuszjáratok nagyrészt tömöttek és nem szinonímájuk a kényelmes utazás. Sokkal jobb a helyzet a magánjáratok esetében. A legminőségibb járatok a nagyvárosok között közlekednek. Jegyet a buszon vehetünk de számolni kell az ülőhelyek foglaltságával.

Én ugyan az autóbérlés híve vagyok a kötetlenség, szabadság miatt, de mivel Indiában ez nem opció, itt mindenképp az uber rendelést vagy sofőr bérlést javaslom. A tuktukkal való utazás pedig a rövidebb távokra kötelező! :) Vonatot és buszt rövidebb távokra, a feeling kedvéért próbáltunk csak, mert elég kaotikus, de apukám például 30 évvel ezelőtt (1994) kizárólag busszal és vonattal utazta be az országot, akkor még kaotikusabb helyzetben, internetelérés nélkül, sőt, most is rengeteg utazó közlekedik így, tehát abszolút rendben van ez is, de számoljunk spontaneitással, akadályokkal és azzal, hogy nem mindig tudunk előre tervezni (menetrendek, műszaki hibák, stb). Aki ezt kalandnak éli meg nem pedig lelkileg megterhelőnek, az vágjon bele!


India öltözködés, kultúra

India területéről ered két nagy világvallás, a hinduizmus és a buddhizmus, valamint két másik szintén jelentős vallás, a dzsainizmus és a szikhizmus is, de az ország kulturális fejlődését alapvetően befolyásolta az első évezredben megjelent zoroasztrizmus, továbbá az iszlám, a kereszténység és a zsidó vallás is. Van itt tehát minden, de közel másfél milliárdos lakosság esetében ez nem meglepő.

Öltözékek esetében is nagyon színesek, a szó szoros értelmében, a hagyományos indiai viselet nők esetében ugyanis a szivárvány minden színében pompázik. Férfiakon az esetek többségében hosszú farmer és rövid ujjú ing látható, de a ruházat régiónként és vallási, etnikai hovatartozásonként változik. Az egyszerű pamutruha is általános viselet, amely mind a nők, mind a férfiak számára egy hosszú "textilcsík", a szári vagy a dhóti.

Nekünk, utazóknak nincsen semmilyen kikötés az öltözékünket illetően, nyugodtan legyünk bármiben, ami kényelmes. Európai nőként még csadorban is nevezetességnek számítanánk és elkerülhetetlen a sok kérelem közös képekre, így ez nem megelőzhető öltözékkel, azonban érdemes a kihívó ruhadarabokat saját komfortos érzésünk miatt kerülni. A templomokban és vallási helyeken értelemszerűen viszont be szükséges tartani az elvárt, megfelelő öltözéket.


Mumbai és környéke programok, látnivalók


Gateway

A Gateway of India egy íves kapu, Mumbai jelképe. Nem egy izgalmas látnivaló, inkább történelmi jelentősége van. Körbesétálhatunk körülötte a téren, leülhetünk kicsit a tengerparton, nézhetjük a turistahajókat, ahogy zsúfolt menetrenddel és tele turistával jönnek-mennek. Számítsunk arra európai emberként, hogy rengeteg felkérés fog érkezni közös képre, sőt valaki még azt is szerette volna, ha a pár hónapos babáját megfogom, mert szerintük ez szerencsét hoz. Az ilyesmit visszautasítottam, de nagyon kedves kislányok is szerettek volna közös képet, - a többi, főleg fiatal férfiakon kívül is - így ezekbe belementem, de mindenki a saját etikai határain belül döntsön. Ez egy kényelmetlen szituáció, ami végigkísérte az egész tartózkodást.


The Taj Mahal Palace (Hotel Mumbai)

A Gateway mellett helyezkedik el a 2008-as terrortámadás helyszíne, ahol több dolgozó folytatja munkáját a támadás átélőjeként is. Biztos sokaknak ismerős a "Hotel Mumbai" című film, akinek nem, és szeretne szorongani, nézze meg, nagyon jó film egyébként. Az épületbe ingyenes a belépés, a recepción és az emeleteken is körbe lehet sétálni.


Cshatrapati sívádzsi pályaudvar

India legforgalmasabb pályaudvara. Érdekes, hogy az épület előtt a két menetirány közötti részen ki van alakítva egy korláttal elválasztott placc, kifejezetten fotózási céllal. Belülről is érdemes megnézni a vonatok érkezését és távozását, ahogy az emberek lógnak ki az ajtókból. Egy helyi, akivel ott találkoztunk azt mondta: "A barátaim túl nyugati felfogásúnak tartanak, amiért megvárom, hogy a vonat megálljon, és csak azután szállok le."


Dhobi Ghat

Más néven "Laundry". Ezt és a nyomornegyedet talán nem is illik látnivalónak nevezni, inkább egy jelenség, amibe Indián belül akaratlanul is belefutunk, csak ezeken a helyeken nagyobb, halmozott mértékben. A Laundry-hoz vonattal mentünk, csupán két-három megállót, hogy kipróbáljuk a helyi vonatozást, majd meghallgattunk pár információt a mosodáról.

Ez egy kis terület, ahol 2000 ember él és a mosással foglalkoznak, ez a munkájuk generációk óta. Szállodák, kórházak is igénybe veszik a szolgáltatásukat. Ma már nem csak kézzel, de gépekkel is mosnak. A látvány ellenére ez nem a szegény negyed, bepillantva az épületekbe látszik, hogy TV szinte mindenhol van és okos telefon is található mindenki kezében. Ennek ellenére a Laundry népessége egyre csökken, hiszen a fiatalabb generáció próbál kiszabadulni és más módon élni tovább.


Dharavi

A szegény negyedet bárhonnan megközelítve bejuthatunk. Ezzel kapcsolatban az embernek kettős érzése lehet, legalábbis nekem az volt olyan szempontból, hogy bemenni bámészkodni és fényképeket készíteni nem lesz-e állatkert feeling, esetleg megalázó az ottani embereknek? Hogyan viszonyulnak ehhez vajon?
Közben viszont nagyon kíváncsi is voltam a helyzetre és szerintem rengeteget lehet belőle tanulni, így érdemes "tenni egy kört" mindenképp. Mindig megkérdeztem, hogy fényképezhetek-e, amibe mindenki boldogan beleegyezett. Mikor valaki meglátott minket mosolygott, integetett szinte kivétel nélkül. Számomra meglepő volt de egyáltalán nem bánták, hogy ott vagyunk és boldogan mutatták meg, hogy mivel foglalatoskodnak.

A szegény negyed területekre van felosztva foglalkozás szerint. Van például pékség, bőrfeldolgozás, ruha és kerámia szekció is. Az itt élő emberek nagyrészt ezeken a területeken dolgoznak. Főként a szemetet válogatják és hasznosítják fel újra. Az egyik üzemben például a szemétből készítenek alapanyagot, amit aztán a tuktuk járművek alkatrészeként használnak. Ahogy a farmer és bőr részlegen jártunk és láttuk, hogyan készülnek az ingek és nadrágok rögtön megértettük, hogy hogyan lehetséges az, hogy a Mumbaiban található piacokon pár forintért lehet ruhadarabot vásárolni. Helyben készül, a munkaerő szinte ingyen van, a körülmények pedig jól látszanak a képeken..

Javaslok egy helyi kíséretet a Laundry és Dharavi meglátogatására: Sharan Mehra
https://www.facebook.com/sharan.mehra.9
Fiatal, kedves és minden érdekes információt elmond a helyszínekről. Jól beszél angolul, ismeri a szegény negyedet, és őt is ismerik ott, amiért néha embereket visz be. Világlátott, modern gondolkodású, keressétek bátran.


egyéb piacok, pláza

Mumbaiban rengeteg ünnepség és mini fesztivál volt az utcákon kialakítva, plusz még ennél is több piac. Érdemes utánanézni az ott tartózkodás idején, hogy van-e valamilyen ünnep éppen, mert akkor biztosan belefutunk ilyesmibe. Ha nincsen, akkor is vannak állandó piacok.

Érdekelt egy hagyományos pláza is a helyi piacokon kívül. Akinek van ideje menjen el mindenképp, érdekes lesz összehasonlítani a jól ismert márkák esetében az árakat. :)


vidéki kirándulás pagoda látogatással

Szerettünk volna Mumbai külső részén is eltölteni egy napot, megnézni a környező életet, autóutakat, körülményeket. Igazából - hiába számítottam teljesen más, vidéki változásra - ugyanolyan volt szinte ez a terület is. Valószínű távolabb vagy más országrészbe szükséges ehhez utazni. Mindenesetre erre a kirándulásra egy pagoda látogatást lőttünk be és uberrel mentünk. Erről fentebb, a közlekedés részen írtam.

Ez a pagoda a Global Vipassana Pagoda volt.

Mumbaiban programokat foglalhatsz a GetYourGuide oldalán keresztül is:

Powered by GetYourGuide